Video
Všeobecné informácie
Náučná cyklotrasa a chodník po trase úzkokoľajky Smolnícka Huta – Mníšek nad Hnilcom ponúka turistom a cykloturistom príjemnú prechádzku Smolnickou dolinou (Údolie Smolníka).
Smolnícka dolina ústi do Hnileckej doliny v nadmorskej výške približne 420 m n. m. na území obce Mníšek nad Hnilcom.
Cyklotrasa je vedená prevažne po bývalom povrchu uzkokoľajky.
Trasa je dlhá približne 8 km a pozostáva zo šiestich informačných tabúľ venovaných histórii úzkokoľajky Smolnícka Huta – Mníšek nad Hnilcom.
Náučná cyklotrasa a chodník je vhodná aj pre rodiny s deťmi.
V čase priaznivých snehových podmienok je trať je využívaná aj na bežkovanie.
Začiatok trasy je v Smolnickej Hute, kde je osadená prvá informačná tabuľa.
Koniec trasy je pri vlakovej stanici Mníšek nad Hnilcom, kde je osadená posledná šiesta informačná tabuľa.
Z technických pamiatok sa na tejto trase nachádzajú : most č.2 úzkokoľajky pri železničnej stanici v Mníšku nad Hnilcom a most č.1 úzkokoľajky pri motokrosovej trati taktiež v obci Mníšek nad Hnilcom.
Ďalšími významnými pamiatkami sú staré železničné stanice v obciach Smolnícka Huta a Mníšek nad Hnilcom.
Spomínaný železničný úsek bol súčasťou železničnej trate Margecany – Gelnica – Mníšek nad Hnilcom – Smolnícka Huta (Smolník).
Zaujímavosťou tejto trate bola skutočnosť, že úsek Margecany – Gelnica bol bežného rozchodu 1435 mm a v úseku Gelnica – Smolnícka Huta (Smolník) bola prevádzka na rozchode 1000 mm.
V železničnej stanici Gelnica sa stretli dva rozchody, 1000 mm a 1435 mm.
História tejto železnice sa začala písať v roku 1880.
Po schválení zákona o lokálnych železniciach, vzniklo v Gelnici konzorcium na stavbu železnice Margecany – Smolník.
Žiaľ, hneď po začatí stavby sa zistilo, že finančné zdroje na výstavbu podla projektu sú nedostatočné.
Preto bol na úseku Gelnica – Smolnícka Huta postavený len lacnejší metrový rozchod.
Nakoniec nebolo možné dostavať ani trať do Smolníka, ale len do Smolníckej Huty.
Celá trať bola oficiálne uvedená do prevádzky dňa 27.12.1884.
V roku 1907 sa postavila ďalšia úzkorozchodná trat, išlo o lesnú železnicu s rozchodom 760 mm, ktorá vychádzala z konečnej stanice miestnej železnice v Smolníckej Hute a viedla cez Smolník do Úhornej.
Lesná železnička (Kotlina) mala štyri odbočky a jej dĺžka bola asi sedem kilometrov.
To znamenalo, že v železničnej stanici Smolnícka Huta sa stretli dva úzke rozchody, 1000 mm a 760 mm.
V roku 1934 v sa začalo s výstavbou železničného spojenia Margecany – Červená skala.
To malo za následok konca trate Margecany – Smolnícka Huta (Smolník).
Trasa úseku trate Margecany – Gelnica zostala zachovaná, trat bola však zrekonštruovaná na parametre hlavnej trate.
Z Gelnice do Mníšku nad Hnilcom bola trat stavaná v novej trase.
Celá trať z Margecian do Červenej Skaly bola daná do prevádzky 26. júla 1936.
Medzi Mníškom nad Hnilcom a Smolníckou Hutou začal premávať od roku 1935 autobus.
Od roku 1936 tu opäť začali jazdiť už iba nákladné vlaky.
Osobná doprava sa obnovila až v časoch Slovenského štátu v roku 1940.
V roku 1961 bola osobná doprava navždy pozastavená a v roku 1965 tu ukončila činnosť aj nákladná doprava.
Trať tak v tomto roku definitívne zanikla.
Blízke stredisko, turistické centrum, obec alebo mesto:
Mapy
Vrstvy: Turistická mapa, Automapa, Cyklomapa, Lyžiarska mapa, Satelitná mapa a OpenStreetMap.
Kliknutím na logo „Freemap.sk“ sa Vám mapa zobrazí na celej ploche obrazovky.
Počasie