Všeobecné informácie
Trať Červená Skala – Margecany je jednokoľajová a neelektrifikovaná železničná trať, ktorá patrí medzi najkrajšie železničné trate na Slovensku.

V cestovnom poriadku je pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 173.
Prechádza peknou prírodou NP Slovenský raj, Volovských vrchov, Čiernej hory, Ružinskej priehrady, Nízkych Tatier, Muránskej planiny, Stratenskou dolinou, dolinou Hnilca a vodnej nádrže Palcmanská Maša.
Celková dĺžka trate je 95 km a bola postavená ako posledný úsek stredoslovenskej transverzály, ktorá mala spojiť Košicko-bohuminskú železnicu s pohronskou železnicou.

Bola predchodcou trate v úseku Margecany – Gelnica – Mníšek nad Hnilcom – Smolnícka Huta (Smolník), ktorá bola vybudovaná a 31. decembra 1884.
Zaujímavosťou tejto trate bola skutočnosť, že úsek Margecany – Gelnica bol bežného rozchodu 1435 mm a v úseku Gelnica – Smolnícka Huta (Smolník) bola prevádzka na rozchode 1000 mm.
V železničnej stanici Gelnica sa stretli dva rozchody, 1000 mm a 1435 mm.
Na stavbe trati Červená Skala – Margecany sa začalo pracovať na jar roku 1931.
Trať bola odovzdaná do prevádzky v lete roku 1936.
Kvôli horskému charakteru kraja sa jednalo o veľmi ťažkú a komplikovanú stavbu, ktorá bola podmienená strategickými i hospodársko-sociálnymi dôvodmi.

Na stavbe pracovalo skoro do 10 000 robotníkov, ktorí bývali a pracovali za veľmi zlých sociálnych podmienok čo často vyúsťovalo do štrajkov.
Stavba sa stala najmohutnejším dejiskom protestov proti nízkym mzdám a zlým sociálnym podmienkam za prvej ČSR.
Proti štrajkujúcim mnohokrát surovo zakročilo četníctvo, došlo mnohokrát aj k streľbe, pri ktorej bol usmrtený jeden zo štrajkujúcich robotníkov (28 ročný robotník Ján Chlapovič).
Pri stavbe prišlo o život celkovo 6 robotníkov.
Boli tu vybudované technicky najzaujímavejšie železničné objekty na Slovensku a to hlavne v okolí obce Telgárt.
Na trati bolo vybudovaných 9 tunelov (Telgártsky, Hronský, Besnický, Jarabský I, Jarabský II, Stratenský, Hamrický, Mlynecký a Gelnický) a okolo 410 mostných objektov, cestných nadjazdov a potrubných priepustov.
Najpozoruhodnejšou stavbou celej tejto trate je špiralovitá slučka pri Telgárte o celkovej dĺžke 2,3 km jediná v bývalom Československu, ktorou tu trať prekonáva 31 metrový výškový rozdiel.
Polomer oblúka tunela je 400 m so stúpaním 12,5 ‰.
V tejto slučke je položený aj najdlhší tunel tejto trate, Telgártsky tunel dlhý 1239 m.
Tesne za telgártskym tunelom prekonáva trať údolie 22 m vysokým a 86 m dlhým telgártskym viaduktom so sklonom asi 17 ‰, ktorý bol prvou členenou oblúkovou konštrukciou zo železobetónu.
Telgártsky viadukt tvoria z každej strany dva kamenné oblúky s rozpätím asi 9 m, stredná časť je preklenutá elegantným oblúkom s rozpätím 32 m.
Ďalším zaujímavým stavebným dielom je až 18 m vysoký Kamenný viadukt Chmaroška s deviatimi kamennými oblúkmi.
V Besnickom tunely sa nachádza sa v nadmorskej výške 955,5 m nachádza najvyššie položený bod tejto trate.
Stanice na trati
- Červená Skala – osobná stanica – nadväzuje na trať 172 (Banská Bystrica – Červená Skala)
- Telgárt penzión
- Dobšinská ľadová jaskyňa
- Stratená
- Dedinky
- Mlynky
- Mlynky zastávka
- Rakovec
- Sykavka
- Hnilec
- Nálepkovo-Peklisko
- Tretí Hámor
- Nálepkovo
- Stará Voda
- Švedlár
- Švedlár zastávka
- Mníšek nad Hnilcom
- Helcmanovce
- Prakovce
- Prakovce zastávka
- Gelnica zastávka
- Gelnica mesto
- Gelnica
- Žakarovce
- Jaklovce
- Margecany – križovatka s traťou 180 (Žilina – Košice)
Zaujímavé technické objekty na trati
- Telgártsky tunel – špirálovitý tunel s dĺžkou 1239,4 m
- Hronský tunel – dlhý 250 m
- Besnický tunel – vrcholový tunel s dĺžkou 848 m, v ktorom dosahuje trať najvyššie položené miesto normálnerozchodnej siete (955,5 m n. m.)
- Telgártsky viadukt – je 86,2 m dlhá a 22 m vysoká železobetónová konštrukcia
- hmarošský viadukt – kamenný, 112,6 m dlhý a 18 m vysoký objekt